H&R sponsort Sim-race team tijdens 24 uurs race in Denemarken

Verslag van Ronald Kracht over de 24 uurs sim-race in Denemarken 2018

Op donderdagochtend om 8 uur zijn we vertrokken vanuit Amersfoort richting Denemarken met een stationwagen, VW Caddy en een camper. Na een lange rit van ongeveer 8 uur zijn we in Middelfart aangekomen. Vanaf 7 uur in de avond mochten we onze race opstelling opbouwen en dit jaar ging dat zonder grote problemen. Half 11 in de avond waren we klaar en alles werkte zoals het hoort. Tijd voor een biertje en gezellig kletsen met alle sim-race fanaten.

Vrijdagochtend was het tijd voor de kwalificatie van 2x 40 minuten waaruit de 2 beste tijden een gemiddeld werd genomen. Het was een spannende kwalificatiesessies waar na 10 minuten regen kwam. Het was achteraf belangrijk om gelijk de baan op te gaan om te profiteren van de droge baan ook al lag er nog geen grip. Richting het einde van de sessie droogde de baan op en konden we het laatste deel op slicks rijden. Naast de racelijn was het nog nat, dus het was belangrijk om op de racelijn te blijven. We stonden heel lang op pole position maar in de laatste ronde ging een andere LMP2 auto net iets harder waardoor we startten op P2 met 0.25 achter de nummer 1. De GTE-auto had het wat lastiger. Door kleine probleempjes met de start van de kwalificatie hebben we niet optimaal kunnen profiteren van de droge baan. Uiteindelijk is het een P11 geworden waar een start positie in de top 10 zeker mogelijk was.

En dan is het raceday de vlag valt iets later dan om 4 uur omdat een team problemen had met het geluid op de race PC. De spanning was duidelijk aanwezig in de zaal. Het eerste uur werd er al fel en eerlijk gestreden in de LMP2 klasse. Als alles rustig is op de baan en iedereen gesetteld is kan je meer je eigen pace/snelheid rijden. In een team waar wij tegen streden reed een Lamborghini fabrieksrijder en hij was heel erg snel maar hun verbruik was veel hoger dan van ons en zijn teamgenoten waren duidelijk minder snel. Helaas hebben we ergens in de nacht een dubbele down shift gehad wat resulteerde in een opgeblazen motor wat ons 2 ronden terugzette. Uiteindelijk hebben we de race uitgereden op P2 in de LMP2 klasse. De GTE-auto had minder geluk, na een uur begonnen de problemen met lag/stotters om de 2 seconden en diverse hangers van 10/15 seconden. Dit heeft ons zover teruggezet dat we een goede klassering konden vergeten. De problemen bleven helaas en na wat rondvragen bij andere teams hadden meer teams hier last van. Uiteindelijk hebben we in de nacht besloten om de auto aan de kant te zetten omdat het niet veilig is en wij niet een gevaar wilden vormen voor andere teams.

Al met al een weekend met een lach en een traan. Een mooie 2de plek voor onze LMP2 auto met leuke prijzen die daarbij horen. De GTE-auto had zeker de pace om gemakkelijk de top 10 in te rijden. Volgend jaar wordt de race gehouden op een locatie waar meer e-sport events worden gehouden en hopen we op een probleem vrije race met 2 auto’s.

Wij willen H&R Automatisering en HP bedanken voor hun steun dit jaar.

Sportieve groet,

Ronald

Rare Endurance Team

 

 

Voor diegene die sim-racing nog niet kennen:

Sim-racing is het racen op een simulator. Tegenwoordig trainen raceteams hier op voor het raceweekend. Niet alleen wordt er zo flink op kosten bespaard (denk aan brandstofkosten en slijtagekosten), maar leren de coureurs ook de fijne kneepjes van een circuit uit hun hoofd waardoor zij gedurende de echte race in het voordeel zijn. 

Daarnaast wordt sim-racen ook veel op hobbymatig niveau gedaan. De grens tussen hobbymatige en professionele simulatoren van raceteams is in de afgelopen paar jaar flinterdun geworden. Hierdoor is het nu voor iedereen mogelijk geworden om te ervaren hoe het is om in een professionele simulator te racen. Dit was voorheen alleen weggelegd voor professionele coureurs!